De tre faser i en effektiv politisk kampagnestrategi

I forbindelse med at levere sparring og strategisk assistance til en kandidat ved det kommende Folketingsvalg har min kollega og jeg identificeret tre faser i en kampagnestrategi for lokale kandidater:

Fase 1: Analyse og fastlæggelse af platform

  1. Afdække kandidatens styrkepositioner
    Hvad har vedkommende viden om og erfaring med? Hvordan hænger det sammen med det kommunale partiprogram? Hvordan differentieres fra kon-kolleger? Hvilken platform af mærkesager, budskaber og tag-line giver det hele anledning til? Hvilke strategiske konsekvenser følger heraf?
  2. Lytte til vælgerne
    Find strategiske arenaer og anledninger. Iværksæt relevante fysiske møder og dialog via Sociale Medier. Hvordan taler vælgerne om mærkesagerne? Hvad lægger de vægt på? Hvilke personas er der tale om? Hvordan får de medejerskab? Hvilken inspiration skal kandidaten bede dem om?
  3. Identifikation af netværk/kanaler
    Hvem og hvad kan bidrage til at sprede det gode budskab? Hvilke alliancepartnere er mulige? Frivillige? Hvor skal kampagnens hovedtryk ligge? Hvilke samtaler skal kandidaten engagere sig i?
  • Fortæl historien om, hvem du er, og hvorfor det retfærdiggør, at du er kandidat

  • Fortæl historien om, hvem ‘vi i Aarhus’ er, og hvilke erfaringer vi skal trække på fremover – rød tråd.

  • Fortæl historien om, hvad du ønsker, borgerne skal gøre anderledes, og hvorfor det skal være nu.

Fase 2: Forberedelse af materiale og events

  1. Forbered centrale virkemidler
    Fx fotos, micro-site, video(er), folder og plakat, pressevinkler, blogposts, SoMe-platform, relevante # og conversational calendar
  2. Læg planen struktureret efter formålet med fasen
    Hvad skal gøres hvornår? Hvad er det gode samspil mellem indsatserne? Hvilke hårde datoer skal der styres efter? Hvem skal tages i ed hvornår?
    – Byg fortællingen op, og indsaml likes/delinger/fans – også IRL.
    – Skab engagement
    – Skab medejerskab fx anbefalinger/hjælpere
    – Konvertér

Fase 3: Eksekvering

  1. Udfør planen
  2. Overvåg og ret til undervejs
    Hvad virker godt og mindre godt? Hvilken feedback får kandidaten? Opstår der lejligheder, kandidaten kan gribe? Nye relevante samtaleemner?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *