Content marketing i det offentlige

Dag #1 på Content Marketing World 2015:
I dag har jeg været på en workshop for bureau-typer, Positioning Your Agency for Success with Content Marketing. Her kom jeg til at sidde ved siden af denne hyggelige fyr fra Australien.

David-Pembroke-BW-570x400

Han hedder David Pembroke, stifter og CEO i det Canberra-baserede content-bureau, ContentGroup, der er på størrelse med Publico.

Det interessante ved David Pembroke og hans bureau er, at de betegner sig selv som et rendyrket content marketing-bureau med fokus på den offentlige sektor. Det er første gang, jeg støder på den kombination: content marketing-begrebet og offentlig kommunikation. Men i løbet af samtalen kom jeg til at tænke på, at det er helt oplagt for offentlige kommunikatører at tage content-tilgangen til sig. Måske endnu mere oplagt end i private virksomheder.

Når målet i en offentlig kommunikationsindsats (fx en kampagne) ofte er holdnings- og adfærdsændringer hos en målgruppe af borgere, virksomheder og/eller særlige interessentgrupper, for hvem kommunikation fra det offentlige ofte er lavinteresse, så er engagerende indhold skabt med udgangspunkt i målgruppens behov og modtagesituation da oplagt. Og uden at tænke over det som content marketing har vi i Publico da udviklet adskillige content marketing-indsatser for det offentlige, heriblandt følgende:

  • RoligBolig: Informationskampagne udviklet for Miljøstyrelsen, Socialministeriet og Landsbyggefonden med det formål at uddanne almene boligorganisationer i konsekvenserne ved vejstøj
  • Børn i Midten: Informationskampagne udviklet for Ankestyrelsen og Socialministeriet med det formål at uddanne befolkningen (særligt forældrepar før, under og efter en skilsmisse) i den nye forældreansvarslov
  • MaybeBaby.dk (endnu ikke online): Fagfagligt undervisningsmateriale om fertilitet produceret for Miljø- og Fødevareministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet

Der er mange gode eksempler på offentlig content marketing på ContentGroups website. Fx denne case om introduktion af en ny letbane i bureauets hjemby Canberra. For at understøtte en effektiv udrulning af letbanen med opbakning fra diverse interessentgrupper har ContentGroup bl.a. produceret video, infografikker, fact sheets, blog-indlæg og nyhedsbreve.

Jeg har aftalt med David Pembroke, at jeg i løbet af efteråret stiller op som gæst til en podcast-snak om offentlig content marketing i Danmark. ContentGroup tager nemlig egen medicin og producerer en glimrende podcast dedikeret til content marketing i det offentlige.

Som det fremgår af ContentGroups showreel nedenfor, kan de også godt finde ud af at lave lækker video. Så hvis du lige står og skal optaget en film i nærheden af Canberra, så skal du skrive til David. 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.