Nu med professionel bestyrelse

Publico har med virkning fra 1. januar 2016 opgraderet det hidtidige advisory board til en professionel bestyrelse. Medlemmerne er:

√Örsagen er, at vi i Publico pr√łver at professionalisere og geare organisationen til at kunne realisere vores m√•ls√¶tning om at v√¶re 20 konsulenter i 2020 – og dermed blive¬†det st√łrste PR-bureau uden for K√łbenhavn. Denne gearing af strategien, processerne og organisationen har blandt andet¬†ogs√• inkluderet etablering af et ledelsesteam med bureauchef (Thomas Wilhelmsen) og udviklingschef (Liv Soelberg Andersen), der skal hj√¶lpe mig med at udvikle og eksekvere vores v√¶kststrategi.

Liv-Thomas

Som det n√¶sten¬†fremg√•r af grafen nedenfor over Publicos √łkonomiske udvikling (2005-2016) og vores m√•ls√¶tningsbudget (2017-2020), s√• er det ikke givet, at de virkemidler, der har skabt vores moderate v√¶kst i de seneste 10 √•r, ogs√• er de samme midler, som kan bringe os i m√•l med 2020-ambitionerne. Der skal nye boller p√• suppen.

√łkonomi

Ny strategi, nyt ledelsesteam, nye¬†must-win-battles, nye lokaler p√• havnen (med plads til 25 medarbejdere) og¬†langt mere ambiti√łse hardcore-v√¶kstm√•l (s√•vel toplinje som bundlinje) er blandt de nye boller, der skal p√• Publico-suppen.

Desuden har jeg valgt at opgradere det advisory board, som jeg har fået kvartalsvis sparring fra siden 2006, til en professionel bestyrelse for Publico Kommunikation ApS. Denne formalisering er en del af min bestræbelse på at drive Publico mere professionelt end sammenlignelige konkurrenter.

best2

I PR-branchen, hvor vi jo lever af at levere strategisk r√•dgivning, g√łr vi meget ud af at tale om strategi, forretningsforst√•else, KPI’er, disruption og-jeg-skal-komme-efter-dig-med-handelsh√łjskole-termer. Men vi er helt √¶rligt – som branche betragtet – ikke specielt dygtige til at drive vores egne virksomheder. Det vil jeg gerne g√łre noget ved i Publico, og det skal min kompetente bestyrelse hj√¶lpe med.

Jonas, Anders og Morten driver selv konsulentvirksomheder, mens Peter, som i dag er gymnasiel√¶rer, var med til at stifte Publico (dengang Protekst) i 2001. Sammen med disse skarpe hjerner vil jeg fors√łge at g√łre Publicos bestyrelse – og dermed ledelsen af Publico – til best practise-eksempel p√• god SMV-ledelse. Jeg ved, det lyder k√¶kt. Men det er alts√• ambitionen.

Vi har forel√łbig kun holdt et m√łde i 2016, hvor vi blandt andet gik i gang med at udvikle et bestyrelses-√•rshjul (inspireret af Hildebrandt og Brandis “Professionelt bestyrelsesarbejde”) samt l√¶gge en plan for, hvordan vi p√• bestyrelsesm√łderne kan fastholde fokus p√• de overordnede, strategiske temaer (strategi, organisation, ledelse) frem for at forfalde til aktuelle drifts-issues, som er en risiko p√• alle m√łder, hvor en ejerleder er til stede.

For at geare mig selv til bestyrelsesarbejdet er jeg i gang med Aarhus Universitets bestyrelsesuddannelse for SMV-virksomheder. Her skal jeg bruge 10 dage (+ opgave + mundtlig eksamen) i 2016 på at skærpe min forståelse for, hvordan bestyrelsen kan skabe værdi.

Indtil videre virker det som en god beslutning af investere tid og penge i en tur p√• skoleb√¶nken. Undervisere p√• professor-niveau med skarpt fokus p√• SMV-bestyrelser samt skarpe medkursister i form af b√•de ejerledere og ansatte topledere g√łr undervisningen, diskussioner og gruppearbejde s√¶rdeles kvalificeret og relevant.

Hvis du skulle have sp√łrgsm√•l eller input til den igangv√¶rende professionalisering af Publico, s√• h√łrer jeg gerne fra dig via uffe@publico.dk.

Hent Publicos content marketing-guide for konsulenter

En af mine kolleger i Publico har skrevet en glimrende guide til content marketing for konsulent-virksomheder. Konsulentbranchen er nemlig en af de brancher, hvor content marketing-tilgangen giver allermest mening.

Konsulenter har jo den ekspertviden, som kan differentiere dem fra konkurrenterne, lige ved h√•nden. Det er blot at oms√¶tte den til en content-strategi og s√• komme ud over stepperne med white papers, e-b√łger, guider, tjeklister, tutorials, tendensartikler, automation-flows og s√• videre.

L√¶s mere, og hent e-bogen “Content marketing-guide for konsulenter” her

Konsulent-guide