Month / maj 2020
Doug Kesslers talk på CMW2019: “The Galvanizing Story”
Branchens bedste ydelses-beskrivelser
I Publico har vi igennem mange år levet med grotesk uopdaterede ydelsesbeskrivelser. Men det er slut. Nu vil jeg påstå, vi har skrevet branchens bedste og mest uddybende. Tjek selv.
Webinar- og content-guf for kommunikations-typer
I Publico har øget frekvensen på vores e-mail. Fordi corona. Seneste udgave udkom her til morgen.
Godmorgen! ☕
Så sidder du der igen med søvn i øjenkrogen og ved at være klar til fire fridage. Igen. Hvem havde egentlig troet, du kunne køre kold i at holde fri? Måske er det på tide med en hobby?
Hjemme hos mig har vi gang i så mange husprojekter, at det føles som om, vi er dynamoen i et lokalt bygge-opsving i Højbjerg. Jeg er blevet bygherre på flere Femern Bælt-lignende projekter fra kælder til kvist med alt, hvad det indebærer af sms-koordinering med forskellige håndværkeres (ikke eksisterende) kalendere. Men gang i hjulene og så videre.
Før du stempler ud og helliger dig din nye hobby, kan du lige nå at sætte en blok med faglig inspiration i næste uges kalender. Det er på tirsdag den 26. maj, du skal sætte kryds. Klokken 9.20. Not random at all.
Klokken 9.20 på tirsdag giver jeg dig et webinarisk* indblik i, hvad forskningen siger om marketing i recession. Eller, det vil sige, der fik jeg smykket mig med tyvstjålne fjer. Det er Publicos bestyrelsesformand, Henrik Jensen med en fortid som erhvervsforsker, der gennemgår highlights fra recessions-forskningen. Jeg agerer blot Henriks pretty face-sidekick (tænk Carina vs. Bengt Burg, hvis du er gammel nok til den reference).
Læs mere om webinaret her.
I dette nyhedsbrev kan du desuden læse om, hvad B2B-virksomheder kan lære af Rema 1000’s kyllinge-emballage. Og om LinkedIn Stories. Du skal nemlig snart i gang med at demonstrere dine overlegne Snapchat-skills på LinkedIn.
Der er også en lille stak andre content-skumfiduser, som du selv kan scrolle ned til. Eksempelvis to on-demand webinarer om inbound marketing og krisekommunikation.
You can do it.
Venlig hilsen
Uffe ?? – på vegne af Team Publico
* Du skal nok ikke satse hele butikken på det ord i Wordfeud.
Hvem f***** udgiver et trykt magasin i disse tider?
Jeg har i dag godkendt trykfilen af Publicos årsmagasin 2020. Spørgsmålet er, hvorfor filan vi bruger tid og penge på et 48-siders print-magasin i en ?-tid som nu?
Magasinet er skrevet, layoutet og trykt i 2.000 eksemplarer midt i corona-krisen i 2020. Og hvorfor egentlig det? Hvorfor på papir? Hvorfor midt i den perfekte erhvervsstorm? Har I da fuldstændig tabt mundbindet?
Det korte svar er, at vi har haft lidt flere ledige timer i corona-perioden end vanligt. Og at vi helt ærligt savner at udkomme på papir. For real. Det lidt længere svar er, at vi tror på markedsføring som en modgift til krise og recession. Som en vej til vækst. Vi tror på, at modige og stærke virksomheder, der tør holde foden på marketing-speederen, selvom der blæser en strid markedsmodvind, kommer styrket ud på den anden side.
Kommunikation – i regn, slud og sol
Det er faktisk ikke noget, vi bare default tror på, fordi vi tilfældigvis lever af at hjælpe stærke virksomheder med marketing og kommunikation. Det er det selvfølgelig også. Full disclosure: Vi har en klar forretningsmæssig interesse i, at virksomheder bruger penge på kommunikation i regn, slud og sol. Men studier fra finanskrisen dokumenterer faktisk, at virksomheder, der holdt foden på marketing-speederen, mens konkurrenterne koblede ud eller klampede bremsen i, øgede deres markedsandele og holdt bunga-bunga-fest på bundlinjen, da finanskrise-recessionen ebbede ud.
Matematik + psykologi
Det er simpel matematik, at hvis konkurrenterne bliver (relativt) usynlige, står man selv med bedre chancer for at blive (relativt) synlig. Derudover er der også den psykologiske effekt: Når man ser en virksomhed, der med en fast hånd på rattet kommunikerer stabilt derudaf i en krise- eller recessions-økonomi, tænker man uvægerligt, at den virksomhed tror på sine produkter og services. På sin forretningsmodel. Og den slags husker man i B2B-industrier med langvarige relationer og lange salgscykler.
De fleste af Publicos kunder er videnstærke B2B-virksomheder, som er nørder i deres nicher. Mennesker og organisationer, der kan noget vigtigt, som er svært at forklare. Det er nemlig her, vi kommer ind og forvandler de komplekse produkter og processer til hjælpsomme fortællinger med personlighed. Disse hjælpsomme fortællinger (fx i form af content marketing) sælger ikke flere gearkasse-komponenter til offshore-vindmøller i næste måned.
Tålmodighed på Autobahn
Strategisk B2B-kommunikation kan til gengæld flytte synlighed, sympati og markedsandele over tid. Ja, i den kloge udgave, som vi forsøger at praktisere, kan det flytte bjerge og forvandle kul til diamanter. Men det kræver vedholdende tålmodighed. Som en overhaling på Autobahn med en sejtrækkende 1,3 liters dieselmotor.
Derfor mener vi, det giver god mening for stærke virksomheder at fastholde – måske endda skærpe – kommunikationsindsatsen nu og i de kommende kvartaler. I troen på, at der er et mulighedsvindue for de modige til at accelerere hurtigere ud på den anden side. Det har vi i hvert fald selv tænkt os at gøre.
Appetit på egen medicin
Vi indtager i det hele taget ubeherskede doser af vores egen medicin. Og det havde nok været et problem, hvis vi vitterligt producerede medicin. Eller skumfiduser. Men når vi lever af godt indhold, er det måske okay.
Når jeg er i dialog med potentielle kunder om et eventuelt content-samarbejde, plejer jeg at opfordre kunden til at vurdere sin shortlist af mulige bureau-samarbejdspartnere ud fra, hvor gode de er til at udvikle, producere og distribuere indhold for sig selv. Den sammenligning falder nemlig oftest ud til Publicos fordel. Vi er duksen i klassen på det punkt. Det er vi, fordi vi elsker at udtænke, skrive og udkomme. Det er vi også, fordi det virker som turbobenzin i vores egen vækstmotor. Vi er nemlig også kyniske omkring det. Det bør vores kunder også være. Det er jo ikke (kun) for sjov, selvom det gerne må være sjovt.
Kontekst er vigtigere end ever
En sidste kommentar herfra skulle lige være den, at man selvfølgelig ikke skal være tonedøv, hvis man vælger at kommunikere offensivt i en recession, hvor nogle af ens modtagere kan være hårdt ramte eller ligefrem truede på deres job eller deres virksomheds eksistens.
Derfor er konteksten vigtigere end ever before, når du skal tonere din kommunikation. Det er naturligvis ikke noget nyt for en rutineret kommunikationsræv som dig, at du skal tilpasse din kommunikation efter konteksten. Men budskaber, tone, tiltaleformer, armbevægelser og formater skal altså vejes på en lidt finere sølvvægt i en krisetid end normalt.
Uanset om du arbejder inden for finans, it, teknologi, videnstung B2B-produktion, forsyning, kommune eller stat, så vil vi hos Publico gerne hjælpe dig med strategi, indhold, distribution eller måling. Eller noget helt femte. Især hvis din udfordring kalder på andet end en standardløsning, kan du overveje at ringe til os.