Webinar- og content-guf for kommunikations-typer

I Publico har √łget frekvensen p√• vores e-mail. Fordi corona. Seneste udgave udkom her til morgen.

Godmorgen! ‚ėē

S√• sidder du der igen med s√łvn i √łjenkrogen og ved at v√¶re klar til fire fridage. Igen. Hvem havde egentlig troet, du kunne k√łre kold i at holde fri? M√•ske er det p√• tide med en hobby?¬†

Hjemme hos mig har vi gang i s√• mange husprojekter, at det f√łles som om, vi er dynamoen i et lokalt bygge-opsving i H√łjbjerg. Jeg er blevet bygherre p√• flere Femern B√¶lt-lignende projekter fra k√¶lder til kvist med alt, hvad det indeb√¶rer af sms-koordinering med forskellige h√•ndv√¶rkeres (ikke eksisterende) kalendere. Men gang i hjulene og s√• videre.

F√łr¬†du¬†stempler ud og helliger dig din nye hobby, kan du lige n√• at s√¶tte en blok med faglig inspiration i n√¶ste uges kalender. Det er¬†p√• tirsdag den 26. maj, du skal s√¶tte kryds.¬†Klokken 9.20. Not random at all.

Klokken 9.20 p√• tirsdag giver jeg dig et webinarisk* indblik i, hvad forskningen siger om marketing i recession. Eller, det vil sige, der fik jeg smykket mig med tyvstj√•lne fjer. Det er Publicos bestyrelsesformand, Henrik Jensen med en fortid som erhvervsforsker, der gennemg√•r highlights fra recessions-forskningen. Jeg agerer blot Henriks pretty face-sidekick (t√¶nk Carina vs. Bengt Burg, hvis du er gammel nok til den reference).  

Læs mere om webinaret her

I dette nyhedsbrev kan du desuden l√¶se om, hvad B2B-virksomheder kan l√¶re af Rema 1000’s kyllinge-emballage. Og om LinkedIn Stories. Du skal nemlig snart i gang med at demonstrere dine overlegne Snapchat-skills p√• LinkedIn.  

Der er ogs√• en lille stak andre content-skumfiduser, som du selv kan scrolle ned til. Eksempelvis to on-demand webinarer om inbound marketing og krisekommunikation.

You can do it. 

Venlig hilsen
Uffe ?‚Äć? ‚Äď p√• vegne af Team Publico

Du skal nok ikke satse hele butikken på det ord i Wordfeud.

Hvem f***** udgiver et trykt magasin i disse tider?

Jeg har i dag godkendt trykfilen af Publicos √•rsmagasin 2020. Sp√łrgsm√•let er, hvorfor filan vi bruger tid og penge p√• et 48-siders print-magasin i en ?-tid som nu?

Magasinet er skrevet, layoutet og trykt i 2.000 eksemplarer midt i corona-krisen i 2020. Og hvorfor egentlig det? Hvorfor på papir? Hvorfor midt i den perfekte erhvervsstorm? Har I da fuldstændig tabt mundbindet?

Det korte svar er, at vi har haft lidt flere ledige timer i corona-perioden end vanligt. Og at vi helt √¶rligt savner at udkomme p√• papir. For real. Det lidt l√¶ngere svar er, at vi tror p√• markedsf√łring som en modgift til krise og recession. Som en vej til v√¶kst. Vi tror p√•, at modige og st√¶rke virksomheder, der t√łr holde foden p√• marketing-speederen, selvom der bl√¶ser en strid markedsmodvind, kommer styrket ud p√• den anden side.

Kommunikation ‚Äď i regn, slud og sol
Det er faktisk ikke noget, vi bare default tror p√•, fordi vi tilf√¶ldigvis lever af at hj√¶lpe st√¶rke virksomheder med marketing og kommunikation. Det er det selvf√łlgelig ogs√•. Full disclosure: Vi har en klar forretningsm√¶ssig interesse i, at virksomheder bruger penge p√• kommunikation i regn, slud og sol. Men studier fra finanskrisen dokumenterer faktisk, at virksomheder, der holdt foden p√• marketing-speederen, mens konkurrenterne koblede ud eller klampede bremsen i, √łgede deres markedsandele og holdt bunga-bunga-fest p√• bundlinjen, da finanskrise-recessionen ebbede ud.

Matematik + psykologi
Det er simpel matematik, at hvis konkurrenterne bliver (relativt) usynlige, st√•r man selv med bedre chancer for at blive (relativt) synlig.   Derudover er der ogs√• den psykologiske effekt: N√•r man ser en virksomhed, der med en fast h√•nd p√• rattet kommunikerer stabilt derudaf i en krise- eller recessions-√łkonomi, t√¶nker man uv√¶gerligt, at den virksomhed tror p√• sine produkter og services. P√• sin forretningsmodel. Og den slags husker man i B2B-industrier med langvarige relationer og lange salgscykler.

De fleste af Publicos kunder er videnst√¶rke B2B-virksomheder, som er n√łrder i deres nicher. Mennesker og organisationer, der kan noget vigtigt, som er sv√¶rt at forklare. Det er nemlig her, vi kommer ind og forvandler de komplekse produkter og processer til hj√¶lpsomme fort√¶llinger med personlighed. Disse hj√¶lpsomme fort√¶llinger (fx i form af content marketing) s√¶lger ikke flere gearkasse-komponenter til offshore-vindm√łller i n√¶ste m√•ned.

Tålmodighed på Autobahn
Strategisk B2B-kommunikation kan til geng√¶ld flytte synlighed, sympati og markedsandele over tid. Ja, i den kloge udgave, som vi fors√łger at praktisere, kan det flytte bjerge og forvandle kul til diamanter. Men det kr√¶ver vedholdende t√•lmodighed. Som en overhaling p√• Autobahn med en sejtr√¶kkende 1,3 liters dieselmotor.

Derfor mener vi, det giver god mening for st√¶rke virksomheder at fastholde ‚Äď m√•ske endda sk√¶rpe ‚Äď kommunikationsindsatsen nu og i de kommende kvartaler. I troen p√•, at der er et mulighedsvindue for de modige til at accelerere hurtigere ud p√• den anden side. Det har vi i hvert fald selv t√¶nkt os at g√łre.

Appetit på egen medicin
Vi indtager i det hele taget ubeherskede doser af vores egen medicin. Og det havde nok været et problem, hvis vi vitterligt producerede medicin. Eller skumfiduser. Men når vi lever af godt indhold, er det måske okay.

N√•r jeg er i dialog med potentielle kunder om et eventuelt content-samarbejde, plejer jeg at opfordre kunden til at vurdere sin shortlist af mulige bureau-samarbejdspartnere ud fra, hvor gode de er til at udvikle, producere og distribuere indhold for sig selv. Den sammenligning falder nemlig oftest ud til Publicos fordel. Vi er duksen i klassen p√• det punkt. Det er vi, fordi vi elsker at udt√¶nke, skrive og udkomme. Det er vi ogs√•, fordi det virker som turbobenzin i vores egen v√¶kstmotor. Vi er nemlig ogs√• kyniske omkring det. Det b√łr vores kunder ogs√• v√¶re. Det er jo ikke (kun) for sjov, selvom det gerne m√• v√¶re sjovt.

Kontekst er vigtigere end ever
En sidste kommentar herfra skulle lige v√¶re den, at man selvf√łlgelig ikke skal v√¶re toned√łv, hvis man v√¶lger at kommunikere offensivt i en recession, hvor nogle af ens modtagere kan v√¶re h√•rdt ramte eller ligefrem truede p√• deres job eller deres virksomheds eksistens.

Derfor er konteksten vigtigere end ever before, n√•r du skal tonere din kommunikation. Det er naturligvis ikke noget nyt for en rutineret kommunikationsr√¶v som dig, at du skal tilpasse din kommunikation efter konteksten. Men budskaber, tone, tiltaleformer, armbev√¶gelser og formater skal alts√• vejes p√• en lidt finere s√łlvv√¶gt i en krisetid end normalt. 

Uanset om du arbejder inden for finans, it, teknologi, videnstung B2B-produktion, forsyning, kommune eller stat, s√• vil vi hos Publico gerne hj√¶lpe dig med strategi, indhold, distribution eller m√•ling. Eller noget helt femte. Is√¶r hvis din udfordring kalder p√• andet end en standardl√łsning, kan du overveje at ringe til os.