Hvad er inbound marketing?

Inbound marketing fokuserer på at tiltrække kunder gennem relevant og nyttigt content og giver værdi i hvert trin i din kundes købsrejse. Læs Caspers glimrende gennemgang ovre hos Publico.

Du kan også læse mere om inbound marketing på Publicos uddybende ydelses-side om inbound.

Hvis du er for doven eller for fin til at læse, kan du også bare høre Casper forklare det her:

Debatindlæg i Børsen om “corona-fri” kommunikation

Børsen har i dag bragt mit debatindlæg om, at jeg synes, B2B-virksomheder skal holde op med at pakke al deres kommunikation ind i corona-vat. Læs indlægget hos Børsen her.

Læs teksten her:

Er det egentlig okay at kommunikere uden corona-vat igen?

Mange B2B-virksomhedsledere spørger for tiden sig selv (og mig), hvornår det mon er okay at kommunikere helt almindeligt om helt almindelige emner igen. Mit bud er nu.

Af Uffe Lyngaae, direktør i Publico Kommunikation

I disse corona-tider … I disse pandemi-dage … I en krisetid som nu … I usikre tider som disse … Kan vi ikke snart stoppe med at indlede alle artikler, annoncer, blog-indlæg, nyhedsbreve og LinkedIn-opdateringer med sætninger som disse? Det synes jeg.

Pandemi-vinkler og corona-vat
Jeg er med på, at vi lever i en helt særlig tid, der omkalfatrer alle vores virksomheder, jobs, familier, venskaber og udfoldelsesmuligheder. Men det bliver ikke til at holde ud at leve sit digitale arbejdsliv, hvis al kommunikation skal pandemi-vinkles, krise-justeres og pakkes ind i corona-vat. Vi opbygger resistens over for det. 

Jeg tror, vi allerede nu sukker efter noget normal, corona-fri kommunikation – også fra din virksomhed. Men vi skal naturligvis udvise god dømmekraft og tune vores tone of voice ind på, at de kommunikationsprodukter, vi publicerer nu, bliver aflæst på et bagtæppe af den krise, som påvirker alle arbejdspladser. Også i B2B-land, som er det, jeg kender bedst. Den modtager-situation skal vi respektere.

Respekt for forskellige modtager-situationer
Mange af os kommunikerer til modtagere, der fordeler sig over hele krise-konsekvens-spektret. Fra håndspritproducenter og take-away-platforme, der må undertrykke lysten til at highfive hele vejen til næste Gazelle-kåring. Over medicinal- og greentech-virksomheder, der synes relativt upåvirkede med deres virusresistente forretningsmodeller. Til hotel- og restaurant-virksomheder, der befinder sig i en gigakrise, som ingen kender udløbsdatoen på. For slet ikke at tale om mennesker i forskellige brancher, der er hjemsendte, fyrede eller frygter for deres job.  

Tilpas til konteksten
Så hvad er det egentlig, jeg siger? På den ene side gider jeg ikke mere corona-vat. Og på den anden side skal du forestille dig, at alle dine målgrupper lige er blevet fyret. Det, jeg siger, er, at konteksten er vigtigere end nogensinde, når du skal tonere din kommunikation. Budskab, tone, tiltaleform, armbevægelser og format skal vejes på en finere sølvvægt end normalt. 

Arbejder du for en virksomhed, der sælger procurement-software til globale virksomheder, kan du formentlig kommunikere ret normalt i dine vanlige marketing-formater. Det kan være, du skal slå lidt ekstra på, at jeres løsning har en kort tilbagebetalingstid, fordi den hjælper kunderne med at reducere omkostninger. Det gør du formentlig allerede. Så keep it up.

Hvis du arbejder i en it-konsulent-virksomhed med speciale i medicinalindustrien, er det sikkert også bare kommunikation-as-næsten-usual.

Corona-ramte kunder? = Gentænk jeres kommunikation
Arbejder du derimod i en virksomhed, der sælger ikke-forretningskritiske services til tøjbutikker, frisører, fysioterapeuter, diskoteker, hoteller eller andre kriseramte nicher, skal din kommunikation formentlig gentænkes. Måske skal den planlagte kampagne justeres, udskydes eller decideret annulleres. Måske er jeres normale afsætningskanaler så smadrede, at I er nødt til at søge ud på nye markeder, indtil kernekunderne forhåbentlig kommer på fode igen. I så fald bør du måske tænke i helt ny kommunikatonsstrategi.

Do not corona-wash!
Hvis din virksomheds produkter hverken hjælper os med at fjernarbejde, smittebeskytte sundhedspersonale eller slå virus ihjel, så please, lad være med at kommunikere, som om de gør. Også selvom I engang har snittet leverandørlisten på et sygehus med jeres plastik-dimser til storkøkkener. Lad nu være med at corona-washe. Dermed ikke sagt, at I skal stoppe med at markedsføre jeres non-lifesaving produkter. Selvfølgelig skal I markedsføre. Det er da 110 pct. legitimt at afsætte sine produkter, så ens medarbejdere kan få løn og betale skat, så sygeplejerskerne kan få løn, og forskerne kan udvikle den f****** vaccine. 

Summa summarum: Don’t stop communicating! 
Uanset hvilket af ovenstående scenarier din virksomhed befinder sig i, med hensyn til jeres egen forretningsmæssige situation og jeres målgruppers modtager-situation, så vil jeg som udgangspunkt sige, at I skal blive ved med at kommunikere, markedsføre og udkomme. Der er faktisk belæg i eksempelvis McKinseys analyser af finanskrisens vindere for så vidt muligt at holde kommunikations-kadencen og dermed måske accelerere ud af krisen.

Nytænk, skriv, publicer, kæmp og arbejd jer igennem krisen. Det er vel det bedste, vi, der ikke er speciallæger i immunologi eller anæstesisygeplejersker, kan bidrage med.