En moderne √•rsrapport er ikke bare t√łrre tal

Der er mange gode grunde til at give virksomhedens årsrapport en makeover, så det ikke kun er CFO’en, der jubler over den. Investeringen i en årsrapport har sin berettigelse, når rapporten bliver en strategisk kommunikationskanal, som har en holdbarhed, der rækker ud over regnskabet. 

e-Boks A/S tænker ud af boksen og giver kunderne indsigt og taletid i vedkommende journalistiske tekster. Årsrapporten for 2016 har netop forladt trykken.

Er din virksomheds¬†√•rsrapport en af dem, der ender som fyld p√• modtagernes reol uden at blive l√¶st? S√• kan I m√•ske s√¶tte lighedstegn mellem jeres √•rsrapport og et af f√łlgende punkter:

  • Tal og tabeller er i fokus ‚Äď det er jo dem, vi vil formidle i rapporten.
  • Stilen er corporate, og tonen er formel ‚Äď vi skal jo fremst√• som nogen, der laver serious business.
  • Vores CEO smiler i lederen, men ellers har vi ikke afsendere p√• teksterne ‚Äď det bliver en alt for blandet pose bolsjer med alle dem, vi taler med.

e-Boks A/S kan ikke sætte flueben på listen. Virksomheden går mere moderne veje og lykkes med at skabe en årsrapport, der er væsentlig og har gemmeværdi for modtagerne. I Publico har vi hjulpet e-Boks med at lave årsrapporten for 2016. Den er udkommet i både en trykt og en digital udgave.

Den digitale version af e-Boks’ √•rsrapport indledes med nedenst√•ende video:

Sådan skruer I en god årsrapport sammen
Selv om en √•rsrapport i sit udgangspunkt handler om et overst√•et regnskabs√•r, bruger e-Boks gennemarbejdede journalistiske artikler til at kigge fremad. P√• 29 sider beskriver kunder og samarbejdspartnere deres forventninger til e-Boks, og medarbejdere s√¶tter ord p√•, hvordan forretningen udvikles med udgangspunkt i kundernes behov. Nye l√łsninger pr√¶senteres. Ingen ser tilbage, alle kigger ind i det nye √•r, og √•rene der kommer. Det giver indholdet en v√¶rdi og relevans, som r√¶kker ud over det aktuelle regnskab.

e-Boks s√¶tter ansigt p√• alle, der har en stemme i √•rsrapporten. Det g√łr ikke alene artiklerne mere vedkommende. Et ansigt p√• medarbejderne viser, hvem der tegner det p√•g√¶ldende omr√•de i virksomheden, og f√•r √•rsrapporten til at afspejle sin afsender.

Selv om indholdet er seri√łst, er henvendelsesformen i en √•rsrapport en v√¶sentlig faktor. Artiklerne i en god √•rsrapport skal matche virksomhedens sprog og m√•de at kommunikere p√•. Men veloplagte formuleringer og appelformer kan g√łre alting lidt mere spiseligt. e-Boks serverer en veldisponeret √•rsrapport, hvor grafik, faktabokse og l√łsrevne tekstelementer giver en varieret l√¶seoplevelse.¬†

Lav et fedt digitalt uddrag af årsrapport
Hvor den trykte årsrapport er et oplagt produkt til nuværende og potentielle kunder og jeres samarbejdspartnere, kan I med en digital version af jeres årsrapport nå en målgruppe, som I måske ikke kender i forvejen. Den digitale årsrapport egner sig nemlig til deling på de sociale medier.

N√•r I g√•r digitalt med √•rsrapporten, b√łr I ikke spise l√¶serne af med en pdf-version af den trykte rapport. Brug i stedet de ekstra ressourcer, det kr√¶ver at skrue en digital version af √•rsrapporten sammen. S√• har I pludselig et visitkort, der f√¶nger modtageren og v√¶kker interesse for jeres virksomhed.

e-Boks A/S har suppleret sin trykte √•rsrapport med en digital √•rsrapport i form af¬†en levende multimediefort√¶lling¬†(udarbejdet af Publico), som opsummerer √•rsrapportens hovedpunkter i video, billeder og interaktive grafikker. Det er s√•dan, man overf√łrer print til web.