Hvorfor eksisterer din virksomhed?

Alle virksomheder har en skarp fort√¶lling som fast holdepunkt i deres kommunikation. En fort√¶lling, der p√• 30 sekunder beskriver virksomhedens form√•l. Og I har selvf√łlgelig jeres p√• skrift og rygrad. Nej? S√• l√¶s med her.

Kender du det? Du er p√• et seminar, og nu er der pause. Som du har munden fuld af kanap√©, m√łder du en frisk fyr, der er glad for at netv√¶rke. ‚ÄĚN√•,‚ÄĚ siger han og ser ned p√• dit skilt med navn og firma. ‚ÄĚHvad bidrager jeres virksomhed s√• med?‚ÄĚ Du pr√łver at vinde tid ved at t√łrre dig om munden. Men han venter t√•lmodigt.

Det er nu, du giver ham en fort√¶lling, der p√• 30 sekunder g√łr det krystalklart, hvorfor jeres virksomhed eksisterer. Og n√•r han efterf√łlgende g√•r hjem og trawler gennem jeres website, blogposts og indl√¶g p√• de sociale medier, vil han se din fort√¶lling folde sig elegant ud i et utal af variationer.

Summen af virksomheden

Alle virksomheder har en fortælling, som er kernen i deres virke. Det er bare ikke alle virksomheder, der er klar over det og systematisk arbejder med deres kernefortælling. Det er en skam.

Kort fortalt er kernefortællingen en tekst, der samler virksomhedens essens. Det vil sige summen af organisationens historie, kultur og viden. Men en kernefortælling er mere end bare en historie. Det er virksomhedens ankersted, der skal sikre, at der er bund og troværdighed i kommunikationen.

Du kan læse mere om, hvad en kernefortælling er her.

I bestsellerforfatteren Simon Seniks Golden Circle repræsenterer kernefortællingen hans ’why’. Det vil sige:

  • hvorfor virksomheden er sat i verden,
  • hvorfor man tror p√• den,
  • hvorfor omverdenen b√łr interessere sig for den.

Begynd med at sp√łrge

Heldigvis skal du ikke opfinde kernefortællingen ud af det blå. Det handler om at finde ind til grundstenen i virksomheden og sætte ord på, hvorfor I er sat i verden, og hvordan I adskiller jer fra konkurrenterne.

Et godt sted at starte er ved at stille kolleger, kunder og samarbejdspartnere en r√¶kke sp√łrgsm√•l om deres syn p√• virksomheden. Hvordan du derfra n√•r frem til en god kernefort√¶lling, kunne der skrives b√łger om ‚Äď s√• det har vi gjort.

Sådan skriver du din kernefortælling

Hent en gratis e-bog

Vil du have flere gode fif til, hvordan du griber kernefortællingen an? Publico har forfattet en e-bog, der hjælper dig godt i gang. Den er gratis, og du henter den her.