Seminar: Sådan kommer du i gang med inbound marketing

LÆS MERE, OG TILMELD DIG SEMINARET

Inbound marketing er hot, har du h√łrt, men for pokker hvor er der mange ting at holde styr p√• og tage stilling til…

Ja, der er s√•, men det er umagen v√¶rd, og hvis du tager et skridt ad gangen, beh√łver det ikke v√¶re s√• uoverskueligt.

Book en plads p√• Publicos n√¶ste morgenseminar i Aarhus eller K√łbenhavn, og f√• et overblik over, hvad det egentlig kr√¶ver at kaste sig ud i inbound marketing.

I l√łbet af to timer, vil kontaktchef og seniorr√•dgiver i Publico¬†Thomas Mandrup¬†og digital r√•dgiver i Publico¬†Casper Svoldgaard¬†pr√¶sentere dig for:

  • en kort gennemgang af metodikken og filosofien bag inbound marketing ‚Äď bare s√• vi alle er p√• samme spor. Herunder hvad en kampagne best√•r af, hvilke dataindsigter du kan f√•, og om det overhovedet er relevant for dig.
  • vigtigheden af buy in fra hele organisationen. Du kommer ingen vegne, hvis du er en enmandsh√¶r. Du m√• ud og missionere, s√• alle ser lyset. Ikke mindst skal du have salgsafdelingen med p√• vognen.
  • personaer¬†‚Äď du skal kende din m√•lgruppe ‚Äď s√•dan virkelig kende dem. Vi hj√¶lper dig i gang og giver tips til gode metoder.
  • timing, timing, timing. Hvorn√•r, hvordan og hvor s√łger de efter din l√łsning? Vi giver dig tips til at kortl√¶gge¬†kunderejsen.
  • hvordan du aktiverer dit content ‚Äď f√• overblik over eksisterende content og effektiviteten af det, giv nyt liv til gammelt content, og find ud af, hvad du mangler.

  • benchmark-m√•ling ‚Äď b√•de til at overbevise chefen om, at det h√łje timeforbrug er en god ide, og til at justere din indsats l√łbende: Vi giver dig tips til de vigtigste KPI’er.

Thomas og Casper tager p√• en mindre turn√©, s√• du kan m√łde dem i b√•de K√łbenhavn 1/11 kl. 9-11 og Aarhus 21/11 kl. 9-11. Du er ogs√• velkommen til at tage med til begge seminarer, men s√• skal du vide, at din leadscore ryger i vejret, og at du kan forvente at f√• en Publico-s√¶lger i r√łret snarest ūüôā

LÆS MERE, OG TILMELD DIG SEMINARET

Vil du være med i et ERFA-netværk for employer branding-praktikere?

Sidder du lidt alene med din virksomheds employer branding-indsats? Eller måske savner du ekstern sparring eller best practise-eksempler fra andre virksomheder?

I Publico overvejer vi at etablere et kommunikationsfagligt ERFA-netværk med fokus på employer branding. Bevæggrunden er, at vi oplever, at flere og flere af de virksomheder, vi samarbejder med, skærper deres fokus på employer branding og rekruttering i jagten på de rigtige medarbejdere.

Hvis det kunne v√¶re noget for dig, eller en du kender, m√• du gerne sende mig en mail p√•¬†uffe@publico.dk. Det er helt uforpligtende og blot en f√łrste f√łler for at fornemme, om det er en ide, vi skal g√• videre med.

Hvem er netværket relevant for? Jeg forestiller mig max. 20-22 deltagere og et mix af kommunikations- og HR-praktikere (sikkert med en overvægt af kommunikationstyper). Dvs. kommunikationsmedarbejdere/-konsulenter samt HR-konsulenter/-partnere. Både B2B og B2C.

Hvad kommer der til at ske i netv√¶rket?¬†Jeg t√¶nker, at de 4-5 √•rlige 3-timers m√łder (fx hos Publico og/eller evt. p√• skift hos deltagerne i/omkring Aarhus) skal v√¶re et mix af f√łlgende:

  • Sm√• opl√¶g fra deltagere om egne udfordringer ‚Äď sparring fra netv√¶rket
  • Sm√• opl√¶g fra deltagere om egne succeser ‚Äď applaus fra netv√¶rket
  • Eksterne opl√¶g (max 1 time) ‚Äď fx cases, eksperter og andet
  • Intern vidensdeling ‚Äď fx deltager X har v√¶ret p√• konference og vidensdeler
  • Mellem m√łderne: bilateret sparring mellem gruppens medlemmer, deling af slides, artikler m.m. i lukket LinkedIn-gruppe

Jeg er naturligvis meget √•ben over for deltagernes input ift. at tilpasse netv√¶rkskoncept og m√łdernes indhold, s√• de skaber st√łrst mulig v√¶rdi for den enkelte. I forvejen faciliterer jeg et tilsvarende netv√¶rk for marketingprofiler med fokus p√• content & inbound marketing. Med afs√¶t i den erfaring overvejer vi at udbyde et netv√¶rk for employer branding-typer.

Hvad skal det koste? Det skal koste 4.000 kr. per år at være deltager.

Hvis det er noget for dig eller for en, du kender, må du som nævnt meget gerne sende mig en mail til uffe@publico.dk. Helt uforpligtende.

8 tips til at få det optimale ud af dine B2B-nyhedsbreve

Du laver allerede nyhedsbreve. Formentlig kvartalsvis. Du bruger sikkert Campaign Monitor, Mailchimp eller Apsis. Og så er den ged vel barberet.
Eller hvad?

Hvis du sidder i marketing eller kommunikation i en B2B-virksomhed og kan identificere dig med ovenst√•ende, s√• er det m√•ske v√¶rd at l√¶se videre.¬†I denne artikel¬†f√•r du¬†8 tips til at f√• mere v√¶rdi ud af dine B2B-nyhedsbreve. Du skal is√¶r spidse √łjne, hvis du endnu ikke har f√•et styr p√• f√łlgende teknikker og taktikker:

  • velkomst-flow
  • gen-udsendelse til ikke-√•bnere
  • segmentering
  • nurturing-flows
  • permission-v√¶kst
  • video
  • interaktive elementer
  • unsubscribe-overskud

1) Velkomst-flow: Giv dine abonnenter en god oplevelse fra f√łrste klik
Hvis du laver nyhedsbreve og endnu ikke har aktiveret en ordentlig, content-orienteret velkomst-serie, der udnytter den interesse, dine abonnenter har i det √łjeblik, de signer up, s√• kan du godt komme i gang. Nu.

Campaign Monitor har lavet en overskuelig infografik med 10 ting, der ideelt set er inkluderet i den gode velkomst-mail.

I Publico fors√łger vi naturligvis at tage mest mulig af egen medicin. S√• herunder er vores egen velkomst-video.

Og her er vores aktuelle velkomst-mail, som videoen indgår i.

2) Gen-udsendelse til ikke-åbnere: Boost din åbningsrate uden ekstra arbejde
Hvis du kun udsender dine nyhedsbreve √©n gang, er din √•bningsrate lavere, end den burde v√¶re. Du skal¬†blot tr√¶kke en liste over abonnenter, som ikke har √•bnet dit nyhedsbrev (i B2B er andel af ikke-√•bnere typisk 60-80 pct. efter √©n udsendelse),¬†og lave en gen-udsendelse til denne sub-liste,¬†typsik med nyt emnefelt, men identisk indhold. Dette enkle greb kan¬†typisk l√łfte din samlede √•bningsrate med 10-15 pct. N√•r en abonnent ikke har √•bnet, er det jo ikke n√łdvendigvis ensbetydende med, at hun ikke gider h√łre fra dig. M√•ske ramte din f√łrste udsendelse hende bare p√• en dag eller et tidspunkt med alt for mange m√łder og e-mails.

3) Segmentering: Brug din viden om abonnenterne klogt
Hvis din abonnent-liste er under 500, skal du bare springe over dette afsnit. Der skal v√¶re lidt kritisk masse, f√łr det giver mening at k√¶le for listen med segmentering. Men uanset hvilken branche du er i, og hvad dine nyhedsbreve handler om, s√• er relevans garanteret et n√łgleord, n√•r dine modtagere skal vurdere, om de gider bruge tid p√• dit indhold. Og segmentering kan v√¶re √©n metode til at √łge relevansen hos den enkelte modtager. Du kan segmentere p√• mange forskellige parametre. Herunder blot en stak eksempler:

  • Geografisk lokation (mindre relevant, hvis du kun har danske abonnenter)
  • Demografi (fx k√łn, alder etc. – mindre relevant i B2B)
  • Marked/branche
  • Klik- og √•bningshistorik (hvis abonnent X har klikket meget p√• tema Y, s√• skal hun have indhold Z fremover)
  • Persona-profil (Marketing-Mary skal have andre historier end Salgs-Simon)
  • Selv-segmentering (du kan tilbyde abonnenterne mulighed for selv-segmentering; fx med fokus p√• forskellige temaer, frekvens etc. Det kan ogs√• foreg√• ubevidst (for abonnenten), hvis du segmenterer p√• de oplysninger, abonnenten giver dig ved sign-up – fx branche, titel, land etc.)

Ved hj√¶lp af segmentering kan du producere mere relevant og dermed mere effektive nyhedsbreve og e-mail-kampagner. Pr√łv at begynde med simpel segmentering – m√•ske bare p√• emnefelt eller r√¶kkef√łlge p√• historierne – og se, hvad det kan g√łre for din √•bnings- og klikstatistik.

Læs mere om segmentering i blog-artikel fra Campaign Monitor: Using list segmentation to increase engagement

4) Nurturing flows: Varm engagerede læsere op til leads
Nurturing flows er betegnelsen for den proces, der handler om automatisk udsendelse af en serie e-mails baseret på en handling (klik), modtageren har foretaget. Hermed kan du, hvis du tænker dine nurturing flows rigtigt, bygge en inbound marketing-maskine, der producerer leads, mens du drikker kaffe og liker kattevideoer. Teknikken nurturing flows (eller lead nurturing) er særligt udbredt inden for inbound marketing.

Læs mere i Marketos guide: The Definitive Guide to Lead Nurturing

5) Permission-vækst: Få flere abonnenter til dit indhold
Den hurtigste og nemmeste m√•de at nedbringe kontaktprisen og √łge ROI p√• dit nyhedsbrev er at rekruttere nogle flere (relevante) abonnenter til det awesome indhold, du allerede laver.

Læs mere i blog-artiklen: Sæt turbo på tilmeldingerne til dit nyhedsbrev

6) Video: Brug video for hulan
Hvis du tjekker din klik-statistik, vil du vide, at video er et format, vi alle elsker. Næsten lige meget hvor ringe dine videoer er, vil du outperforme dine tekst-artikler, hvad klikrate angår. Så sæt i gang med video.

Læs mere i denne artikel: Sådan skaber video værdi på dine kanaler

7) Interaktive elementer: Aktiver dine abonnenter
Det er vigtigt at give dine modtagere s√• mange muligheder for at interagere med dit indhold som muligt. Her t√¶nker jeg ikke blot interaktion som “klik-p√•-artikel-link”. Jeg t√¶nker video-playknapper, polls, surveys, knapper, konkurrencer, feedback-mulighed med mere. Surveys er en af mine egne darlings. Ved at bede dine abonnenter svare p√• nogle (f√•) sp√łrgsm√•l kan du blive klogere p√• deres pr√¶ferencer, pain points¬†og lignende, samtidig med at du generer unikt content til kommende udgivelse (se fx nedenst√•ende eksempel fra en survey, vi har foretaget i Publico-panelet).

8) Unsubscribe-overskud: Sig pænt farvel
Et overset element i tjekket e-mail-kommunikation er unsubscribe-situationen, alts√• der hvor din abonnent har besluttet sig for at give dig langefingeren for at f√• fred til at passe sit arbejde. Men selv den situation kan bruges til at s√¶tte point ind p√• sympati-kontoen. Den professionelle standard-variant er en formular (kan nemt laves i Campaign Monitor eller Mailchimp), hvor du sp√łrger, hvorfor din indsats har f√•et fuck-fingeren. Den endnu mere overskudsagtige variant, som selvf√łlgelig ikke er for alle, indeholder et drys humoristisk selvironi. Det mest overskudsagtige eksempel p√• sidstn√¶vnte er¬†HubSpots ‚Äúdating-video‚ÄĚ, der rent faktisk fik mig til at gen-subscribe, selvom guderne skal vide, at¬†HubSpot¬†sender mange e-mails.

 

Fremtidens PR-konsulenter skal være digitale storytellers

En frisk unders√łgelse om fremtiden i PR-faget foretaget af USC Annenberg Center for Public Relations¬†blandt amerikanske PR-professionelle forudsiger, at digital storytelling og social listening kommer til at pr√¶ge fremtiden.

Rapporten, som du kan finde her, baserer sig på data fra 875 amerikanske PR-konsulenter (63 pct. arbejder på bureau, 37 pct. er ansat inhouse i virksomheder) samt 101 marketing-ansatte.

PR-folkene svarer blandt andet, at digital storytelling er den st√łrste fremtidstrend i PR (88 pct. vurderer denne som vigtig). Herefter kommer social listening (82 pct.) og “social purpose” (80 pct.) og Big Data (70 pct.)

Som det fremg√•r af grafikken ovenfor, siger 47 pct. af de respondenter, der arbejder p√• PR-bureau, og 45 pct. af de inhouse-ansatte PR-konsulenter, at PR-disciplinen bliver mere alignet¬†med marketing i de kommende √•r. Som jeg ser det, set fra virkeligheden i Publico, er dette allerede for l√¶ngst sl√•et igennem hos os – blandt via disciplinerne content og inbound marketing. L√¶s fx min artikel “Hvad skal man egentlig med et PR-bureau i 2017?”.

PR-respondenterne svarer, at de vigtigste kompetencer i fremtiden er strategisk planning (89 pct.), skriftlig kommunikation (pyhha, 86 pct.), sociale medier (84 pct.) etc.

HENT RAPPORTEN HER

Den overskudsagtige unsubscribe-oplevelse

N√•r man arbejder med e-mail marketing i B2B, er det vigtigt at have styr p√• sine flows. Velkomst-flow, nurturing-flow og s√•gar unsubscribe-flow. Det mest overskudsagtige eksempel p√• sidstn√¶vnte er HubSpots “dating-video”, der rent faktisk fik mig til at gen-subscribe, selvom guderne skal vide, at¬†HubSpot sender mange e-mails.

Har du styr på dine mail-flows?