I løbet af to timer, vil kontaktchef og seniorrådgiver i Publico Thomas Mandrup og digital rådgiver i Publico Casper Svoldgaard præsentere dig for:
en kort gennemgang af metodikken og filosofien bag inbound marketing – bare så vi alle er på samme spor. Herunder hvad en kampagne består af, hvilke dataindsigter du kan få, og om det overhovedet er relevant for dig.
vigtigheden af buy in fra hele organisationen. Du kommer ingen vegne, hvis du er en enmandshær. Du må ud og missionere, så alle ser lyset. Ikke mindst skal du have salgsafdelingen med på vognen.
personaer – du skal kende din målgruppe – sådan virkelig kende dem. Vi hjælper dig i gang og giver tips til gode metoder.
timing, timing, timing. Hvornår, hvordan og hvor søger de efter din løsning? Vi giver dig tips til at kortlægge kunderejsen.
hvordan du aktiverer dit content – få overblik over eksisterende content og effektiviteten af det, giv nyt liv til gammelt content, og find ud af, hvad du mangler.
benchmark-måling – både til at overbevise chefen om, at det høje timeforbrug er en god ide, og til at justere din indsats løbende: Vi giver dig tips til de vigtigste KPI’er.
Thomas og Casper tager på en mindre turné, så du kan møde dem i både København 1/11 kl. 9-11 og Aarhus 21/11 kl. 9-11. Du er også velkommen til at tage med til begge seminarer, men så skal du vide, at din leadscore ryger i vejret, og at du kan forvente at få en Publico-sælger i røret snarest 🙂
Sidder du lidt alene med din virksomheds employer branding-indsats? Eller måske savner du ekstern sparring eller best practise-eksempler fra andre virksomheder?
I Publico overvejer vi at etablere et kommunikationsfagligt ERFA-netværk med fokus på employer branding. Bevæggrunden er, at vi oplever, at flere og flere af de virksomheder, vi samarbejder med, skærper deres fokus på employer branding og rekruttering i jagten på de rigtige medarbejdere.
Hvis det kunne være noget for dig, eller en du kender, må du gerne sende mig en mail på uffe@publico.dk. Det er helt uforpligtende og blot en første føler for at fornemme, om det er en ide, vi skal gå videre med.
Hvem er netværket relevant for? Jeg forestiller mig max. 20-22 deltagere og et mix af kommunikations- og HR-praktikere (sikkert med en overvægt af kommunikationstyper). Dvs. kommunikationsmedarbejdere/-konsulenter samt HR-konsulenter/-partnere. Både B2B og B2C.
Hvad kommer der til at ske i netværket? Jeg tænker, at de 4-5 årlige 3-timers møder (fx hos Publico og/eller evt. på skift hos deltagerne i/omkring Aarhus) skal være et mix af følgende:
Små oplæg fra deltagere om egne udfordringer – sparring fra netværket
Små oplæg fra deltagere om egne succeser – applaus fra netværket
Eksterne oplæg (max 1 time) – fx cases, eksperter og andet
Intern vidensdeling – fx deltager X har været på konference og vidensdeler
Mellem møderne: bilateret sparring mellem gruppens medlemmer, deling af slides, artikler m.m. i lukket LinkedIn-gruppe
Jeg er naturligvis meget åben over for deltagernes input ift. at tilpasse netværkskoncept og mødernes indhold, så de skaber størst mulig værdi for den enkelte. I forvejen faciliterer jeg et tilsvarende netværk for marketingprofiler med fokus på content & inbound marketing. Med afsæt i den erfaring overvejer vi at udbyde et netværk for employer branding-typer.
Hvad skal det koste? Det skal koste 4.000 kr. per år at være deltager.
Hvis det er noget for dig eller for en, du kender, må du som nævnt meget gerne sende mig en mail til uffe@publico.dk. Helt uforpligtende.
Du laver allerede nyhedsbreve. Formentlig kvartalsvis. Du bruger sikkert Campaign Monitor, Mailchimp eller Apsis. Og så er den ged vel barberet.
Eller hvad?
Hvis du sidder i marketing eller kommunikation i en B2B-virksomhed og kan identificere dig med ovenstående, så er det måske værd at læse videre. I denne artikel får du 8 tips til at få mere værdi ud af dine B2B-nyhedsbreve. Du skal især spidse øjne, hvis du endnu ikke har fået styr på følgende teknikker og taktikker:
velkomst-flow
gen-udsendelse til ikke-åbnere
segmentering
nurturing-flows
permission-vækst
video
interaktive elementer
unsubscribe-overskud
1) Velkomst-flow: Giv dine abonnenter en god oplevelse fra første klik Hvis du laver nyhedsbreve og endnu ikke har aktiveret en ordentlig, content-orienteret velkomst-serie, der udnytter den interesse, dine abonnenter har i det øjeblik, de signer up, så kan du godt komme i gang. Nu.
Campaign Monitor har lavet en overskuelig infografik med 10 ting, der ideelt set er inkluderet i den gode velkomst-mail.
I Publico forsøger vi naturligvis at tage mest mulig af egen medicin. Så herunder er vores egen velkomst-video.
2) Gen-udsendelse til ikke-åbnere: Boost din åbningsrate uden ekstra arbejde Hvis du kun udsender dine nyhedsbreve én gang, er din åbningsrate lavere, end den burde være. Du skal blot trække en liste over abonnenter, som ikke har åbnet dit nyhedsbrev (i B2B er andel af ikke-åbnere typisk 60-80 pct. efter én udsendelse), og lave en gen-udsendelse til denne sub-liste, typsik med nyt emnefelt, men identisk indhold. Dette enkle greb kan typisk løfte din samlede åbningsrate med 10-15 pct. Når en abonnent ikke har åbnet, er det jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at hun ikke gider høre fra dig. Måske ramte din første udsendelse hende bare på en dag eller et tidspunkt med alt for mange møder og e-mails.
3) Segmentering: Brug din viden om abonnenterne klogt Hvis din abonnent-liste er under 500, skal du bare springe over dette afsnit. Der skal være lidt kritisk masse, før det giver mening at kæle for listen med segmentering. Men uanset hvilken branche du er i, og hvad dine nyhedsbreve handler om, så er relevans garanteret et nøgleord, når dine modtagere skal vurdere, om de gider bruge tid på dit indhold. Og segmentering kan være én metode til at øge relevansen hos den enkelte modtager. Du kan segmentere på mange forskellige parametre. Herunder blot en stak eksempler:
Geografisk lokation (mindre relevant, hvis du kun har danske abonnenter)
Demografi (fx køn, alder etc. – mindre relevant i B2B)
Marked/branche
Klik- og åbningshistorik (hvis abonnent X har klikket meget på tema Y, så skal hun have indhold Z fremover)
Persona-profil (Marketing-Mary skal have andre historier end Salgs-Simon)
Selv-segmentering (du kan tilbyde abonnenterne mulighed for selv-segmentering; fx med fokus på forskellige temaer, frekvens etc. Det kan også foregå ubevidst (for abonnenten), hvis du segmenterer på de oplysninger, abonnenten giver dig ved sign-up – fx branche, titel, land etc.)
Ved hjælp af segmentering kan du producere mere relevant og dermed mere effektive nyhedsbreve og e-mail-kampagner. Prøv at begynde med simpel segmentering – måske bare på emnefelt eller rækkefølge på historierne – og se, hvad det kan gøre for din åbnings- og klikstatistik.
4) Nurturing flows: Varm engagerede læsere op til leads Nurturing flows er betegnelsen for den proces, der handler om automatisk udsendelse af en serie e-mails baseret på en handling (klik), modtageren har foretaget. Hermed kan du, hvis du tænker dine nurturing flows rigtigt, bygge en inbound marketing-maskine, der producerer leads, mens du drikker kaffe og liker kattevideoer. Teknikken nurturing flows (eller lead nurturing) er særligt udbredt inden for inbound marketing.
5) Permission-vækst: Få flere abonnenter til dit indhold Den hurtigste og nemmeste måde at nedbringe kontaktprisen og øge ROI på dit nyhedsbrev er at rekruttere nogle flere (relevante) abonnenter til det awesome indhold, du allerede laver.
Læs mere i blog-artiklen: Sæt turbo på tilmeldingerne til dit nyhedsbrev
6) Video: Brug video for hulan Hvis du tjekker din klik-statistik, vil du vide, at video er et format, vi alle elsker. Næsten lige meget hvor ringe dine videoer er, vil du outperforme dine tekst-artikler, hvad klikrate angår. Så sæt i gang med video.
7) Interaktive elementer: Aktiver dine abonnenter Det er vigtigt at give dine modtagere så mange muligheder for at interagere med dit indhold som muligt. Her tænker jeg ikke blot interaktion som “klik-på-artikel-link”. Jeg tænker video-playknapper, polls, surveys, knapper, konkurrencer, feedback-mulighed med mere. Surveys er en af mine egne darlings. Ved at bede dine abonnenter svare på nogle (få) spørgsmål kan du blive klogere på deres præferencer, pain points og lignende, samtidig med at du generer unikt content til kommende udgivelse (se fx nedenstående eksempel fra en survey, vi har foretaget i Publico-panelet).
8) Unsubscribe-overskud: Sig pænt farvel Et overset element i tjekket e-mail-kommunikation er unsubscribe-situationen, altså der hvor din abonnent har besluttet sig for at give dig langefingeren for at få fred til at passe sit arbejde. Men selv den situation kan bruges til at sætte point ind på sympati-kontoen. Den professionelle standard-variant er en formular (kan nemt laves i Campaign Monitor eller Mailchimp), hvor du spørger, hvorfor din indsats har fået fuck-fingeren. Den endnu mere overskudsagtige variant, som selvfølgelig ikke er for alle, indeholder et drys humoristisk selvironi. Det mest overskudsagtige eksempel på sidstnævnte er HubSpots “dating-video”, der rent faktisk fik mig til at gen-subscribe, selvom guderne skal vide, at HubSpot sender mange e-mails.
En frisk undersøgelse om fremtiden i PR-faget foretaget af USC Annenberg Center for Public Relations blandt amerikanske PR-professionelle forudsiger, at digital storytelling og social listening kommer til at præge fremtiden.
Rapporten, som du kan finde her, baserer sig på data fra 875 amerikanske PR-konsulenter (63 pct. arbejder på bureau, 37 pct. er ansat inhouse i virksomheder) samt 101 marketing-ansatte.
PR-folkene svarer blandt andet, at digital storytelling er den største fremtidstrend i PR (88 pct. vurderer denne som vigtig). Herefter kommer social listening (82 pct.) og “social purpose” (80 pct.) og Big Data (70 pct.)
Som det fremgår af grafikken ovenfor, siger 47 pct. af de respondenter, der arbejder på PR-bureau, og 45 pct. af de inhouse-ansatte PR-konsulenter, at PR-disciplinen bliver mere alignet med marketing i de kommende år. Som jeg ser det, set fra virkeligheden i Publico, er dette allerede for længst slået igennem hos os – blandt via disciplinerne content og inbound marketing. Læs fx min artikel “Hvad skal man egentlig med et PR-bureau i 2017?”.
PR-respondenterne svarer, at de vigtigste kompetencer i fremtiden er strategisk planning (89 pct.), skriftlig kommunikation (pyhha, 86 pct.), sociale medier (84 pct.) etc.
Når man arbejder med e-mail marketing i B2B, er det vigtigt at have styr på sine flows. Velkomst-flow, nurturing-flow og sågar unsubscribe-flow. Det mest overskudsagtige eksempel på sidstnævnte er HubSpots “dating-video”, der rent faktisk fik mig til at gen-subscribe, selvom guderne skal vide, at HubSpot sender mange e-mails.