Se os (PR-branchen), vi skaber også værdi!

Kim Larsen (med en fortid i PR-branchen, nu kommunikations-tophund i Danske Bank og jury-formand for PR-tigeren) har skrevet et glimrende indlæg om PR på LinkedIn.

Hans pointe er, at PR-branchen skaber v√¶rdi, n√•r vi bruger¬†vores forst√•else for interessenternes √łnsker til at s√łrge for, at ethvert tiltag, uanset hvor taktisk det er, styrker organisationens/virksomhedens relationer med vigtige interessenter, bygger omd√łmme og dermed udvider organisationens langsigtede strategiske r√•derum.

Vi skaber IKKE værdi ved at tælle presseklip og gange annonceværdien med en eller anden fantasi-faktor.

Udklip

Sådan eksporterer du dine LinkedIn-kontakter

Det er lettere end nemt at eksportere LinkedIn-relationer til Excel.
Se selv her:

Navn, e-mail, stilling og virksomhed p√• hele dit netv√¶rk serveret p√• et s√łlvfad. Brug det i dit CRM-system, til at kortl√¶gge dit netv√¶rk eller til at lokalisere nye kunder og arbejdspladser.

Men tag dit nærvær og venlighed med dig fra LinkedIn.

Skal din profil stå skarpt efter sommerferien?

Sommerferien er ikke l√¶ngere v√¶k, end at du at skimte den i godt vejr. Kan du dufte p√łlserne p√• grillen? F√łr du fusionerer fuldst√¶ndigt med din liggestol og s√¶tter al tankevirksomhed p√• halvt blus, vil vi gerne g√łre dig (og dine fremtidige kunder eller arbejdsgivere) en tjeneste. Den vender jeg¬†tilbage til.

F√łrst skal du s√¶tte √łret i blyantspidseren og forst√•, at selvom du g√•r p√• sommerferie, spiller Ludo med b√łrnene eller tr√¶ner op til dit sjette maraton, er din LinkedIn-profil altid i gang. A-l-t-i-d. Den popper frisk op, n√•r samarbejdspartnere googler dit navn, den sladrer til mulige kunder om dine bedrifter (eller mangel p√• samme), og s√• giver den kommende arbejdsgivere og kolleger det ber√łmte f√łrsteh√•ndsindtryk af dig.

Rykker du lidt i stolen?

Du er ikke alene. LinkedIn er manges bl√¶ksorte samvittighed, og selvom vi ved, at vi burde opdatere vores profil, s√• den rammer vores relationer lige i krydderen og giver dem lyst til at k√łbe vores produkter, ans√¶tte os eller i det mindste invitere os p√• en kop kaffe, ryger det nederst p√• dosmersedlen.

Her kommer vores sommertilbud¬†ind i billedet igen. Mens du sipper mojitoer og griller p√łlser i din sommerferie, vil vi (Publico Kommunikation) nemlig bruge tiden lige f√łr og efter vores ferie p√• at give din LinkedIn-profil en minuti√łs overhaling, s√• du kan vinke farvel til den d√•rlige samvittighed og st√• knivskarpt online. Ligesom du jo allerede g√łr det p√• stranden.

Benytter du dig af vores sommertilbud, kan du for 3.995 kr. få en profil, der:

  • styrker dit personlige brand. Firetyve-syv, √•ret rundt.
  • er udadvendt med fokus p√• de relationer, du gerne vil i kontakt med. Er det potentielle kunder? Nye samarbejdspartnere? Eller m√•ske en ny chef? Den optimerede LinkedIn-profil vil g√łre et stort stykke ops√łgende arbejde for dig.
  • er gennemarbejdet fra A-√Ö, s√• du trumfer LinkedIns s√łgemaskine-algoritmer.

Det eneste, du skal g√łre, f√łr du stempler ud og g√•r p√• sommerferie, er at deltage i et kort telefoninterview om dine √łnsker og m√•ls√¶tninger for LinkedIn. S√• fikser vi din profil – enten ved at logge p√• som dig og foretage √¶ndringerne – eller ved at levere en s√• konkret to-do-liste, at du selv kan implementere vores √¶ndringsforslag p√• 30-60¬†minutter.

Skriv til mig, hvis du er klar til at bestille et profil-boost

I tvivl?
S√• kan du begynde med at tage vores (gratis) e-mail-kursus og f√• inspiration til at g√łre arbejdet selv. Men s√• skal du jo netop g√łre arbejdet selv. Og det f√•r du jo ikke gjort i sommerferien. ūüôā

Udklip

P.S. Hvis du rigtig vil glitre på LinkedIn, lægger vi gerne en strategisk plan for din online-tilstedeværelse. Vi tilbyder blandt andet hjælp til content, der beriger dit netværk og på sigt positionerer dig som ekspert på dit felt.

Gratis e-mail-kursus i være flink på LinkedIn

LinkedIn er ikke kun de sociale mediers legeplads for skarpe jakkes√¶t, der r√•ber h√łjt om deres seneste pr√¶stationer. Det er ogs√• m√łdestedet for for mennesker, der s√łger √¶gte, n√¶rv√¶rende relationer. Relationer, der kan styrke brands og skabe forretninger.

Hvis du h√łrer til sidstn√¶vnte gruppe (det h√•ber jeg¬†lidt, du g√łr), s√• er der god grund til at st√łve penalhuset af og m√łde ind til f√łrste skoledag i Publicos LinkedIn-skole. Det er en kort uddannelse best√•ende af fem e-mails. Ikke desto mindre vil du l√¶re, hvordan:

  • du opbygger din profil, s√• den f√łles som et varmt h√•ndtryk, der giver kolleger, forretningspartnere eller kommende chefer lyst til at l√¶re dig bedre at kende.
  • jeg personligt¬†bedriver personligt “social selling”¬†p√• LinkedIn.
  • du kan bruge LinkedIn til at forh√łje √•bningsraten p√• dine mails.
  • to sure italienere kan inspirere dig til at blive en bedre blogger p√• LinkedIn.
  • LinkedIn ogs√• kan bruges uden for LinkedIn.

Du modtager i alt 5 mails med konkrete, implementer-dem-med-det-samme, gode råd til dit nærvær på LinkedIn.

Der skal to til at skabe en relation, s√• vi begynder med dig og din personlige profil. Vi har samlet kontorets bedste r√•d til en venlig profil, der flytter fokus fra dig selv ‚Äď til din kunde/mulige arbejdsgiver/kommende kollega/nye bedste ven.

Det g√łr dit digitale jeg b√•de flinkere og mere sympatisk (og styrker dit personlige brand, din virksomheds rekrutteringsrate og muligheden for p√• sigt at s√¶lge gennem LinkedIn. Men det er en l√¶ngere historie, som vi kommer n√¶rmere ind p√• i Publicos LinkedIn-skole.

Her en lille smagspr√łve fra f√łrste modul:

Jeg¬†h√•ber, du vil g√łre b√•de venlighed og n√¶rv√¶r til en fast del af din LinkedIn-profil. S√• kigger jeg¬†gerne forbi. ūüôā

Tilmeld til Publicos LinkedIn-skole her

Kom til gratis seminar om inbound marketing (Aarhus)

Du er sikkert blevet tudet √łrerne fulde om content marketing (bl.a. af Publico), og om at du skal guide og informere dine potentielle kunder frem for at tage s√¶lgerhatten p√• med det samme. Det er en lang og sej indsats, n√•r du skal g√łre opm√¶rksom p√• din virksomhed eller dit budskab. Men hvordan ved du, om det virker? Det sp√łrgsm√•l besvarer Inbound Marketing.
skaerm-kopi_899x371

Inbound Marketing er nemlig ikke blot det seneste buzz word fra amerikanske marketing-folk. Det er en strategi og en metode, der hj√¶lper dig til at distribuere, udnytte og m√•le din content marketing-indsats og til at oms√¶tte alt dit v√¶rdifulde indhold til konkrete leads ‚Äď med andre ord; brandvarme ringeemner.

P√• Publicos seminar om Inbound Marketing f√•r du en indf√łring i begrebet, hvilke discipliner, du b√łr s√¶tte i spil, og hvilke redskaber, du har brug for.

Læs min kollega Casper Svoldgaards artikel om inbound marketing

Tilmeld dig Publicos gratis inbound-seminar på tirsdag 

Forstå de 4 steps i Inbound Marketing

Undtagelsesvist bringer jeg her et indlæg, som jeg ikke selv har skrevet. Det er fordi, det er vigtigt, velskrevet og fortjener at blive læst. Det er min kollega, Casper Svoldgaard, digital rådgiver i Publico, der har skrevet indlægget. Emnet er Inbound Marketing, og Caspers indlæg giver en glimrende introduktion til disciplinen. /Uffe
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Bedst som du er ved at forstå og finde dig til rette med den seneste trend content marketing, kommer der et nyt buzz word fra den anden side af dammen. Nu skal det handle om inbound marketing, og du må derfor hellere skynde dig ind til chefen og fortælle, at I omlægge content marketing-indsatsen til en inbound marketing-strategi. Eller hvad?

Slet ikke, for inbound marketing afl√łser ikke content marketing som kommunikationsredskab/-trend/-hype. Inbound marketing s√¶tter blot content marketing i system og oms√¶tter dit v√¶rdifulde indhold til konkrete leads. Du kan s√•dan set sige, at content marketing er redskabet, og inbound marketing er strategien og eksekveringsplanen.

Don Draper kan ikke længere stoppe noget ned i halsen på dig (jo måske en Old Fashioned)
Begrebet inbound marketing skal forst√•s som det modsatte af ‚Äď ja, outbound marketing. Tilbage i Don Draper-√¶raen og faktisk indtil for ikke s√• lang tid siden var opskriften p√• god marketing tv- og radioreklamer, postomdelte reklametryksager, outdoor-reklamer, bannerannoncer (ja, m√•ske ikke lige i Don Draper-tiden) og alverdens former for push-medier, der alle fors√łgte at overd√łve hinanden i kampen om forbrugernes opm√¶rksomhed. Forbrugeren var den passive, og salgsargumentet var frekvens og volumen (her m√•lt i b√•de omfang og decibel).

I B2B-verden har¬†push-marketing¬†selvf√łlgelig aldrig v√¶ret helt s√•¬†pushy¬†som i B2C-verden, men der er alligevel gennem tiden blevet produceret endel√łse r√¶kker af mere eller mindre l√łdige reklamesager, som s√• er blevet skubbet ud via personlig kontakt, p√• messer, via post, LinkedIn, e-mail osv.

Igennem de senere √•r har push eller outbound marketing tabt pusten for at sige det mildt. Dine potentielle kunder bider simpelthen ikke p√• l√¶ngere ‚Äď s√¶rligt p√• grund af internettet. I dag har en typisk forbruger ‚Äď B2B s√•vel som B2C ‚Äď taget¬†50-70 procent af k√łbsbeslutningen¬†inden f√łrste kontakt med din virksomhed ‚Äď alene ud fra egen online-research. Og det er typisk ikke research, der bliver stoppet ned i halsen. Tv√¶rtimod er der mest tillid til den viden, de selv kan google sig frem til, eller som kolleger kan levere. Forbrugeren er selv blevet aktiv og s√łger¬†rigtige¬†argumenter.

Opmærksomheden skal altså nu være earned frem for paid.
AAEAAQAAAAAAAAiHAAAAJGM3Y2UwNGZhLTE1M2YtNGE4My1hOTRlLTRiMjg1YjZjYmU1ZA

Figur 1: Inbound marketing kræver en helt anden tilgang til kommunikation end den traditionelle push-marketing. Marketo: https://www.marketo.com/inbound-marketing/

Reklametræthed gav plads til content marketing
Det var reklametr√¶theden, der for f√• √•r siden gav plads til begrebet content marketing. Hvis du ikke l√¶ngere kan s√¶lge dit produkt ved at sende et godt tilbud i st√¶rke farver af sted, s√• er du n√łdt til at argumentere bagdelen ud af bukserne for, at dit produkt holder ‚Äď og med content marketing-hatten p√• ‚Äď at din virksomhed er trov√¶rdig og specialiseret og har til form√•l at hj√¶lpe dine potentielle kunder med at tage den (for dem) bedste beslutning.

Du er sikkert blevet tudet √łrerne fulde om content marketing (bl.a. af¬†Publico), og om at du skal guide og informere dine potentielle kunder frem for at tage s√¶lgerhatten p√• med det samme. Det er en lang og sej indsats, n√•r du skal g√łre opm√¶rksom p√• din virksomhed eller dit budskab.

In comes Inbound
Men hvordan ved du, om det virker? Hvordan ved du, om dine ekstremt velskrevne, informative, udt√łmmende og v√¶rdifulde (og ikke mindst tidskr√¶vende) guides, white papers, e-b√łger og artikler s√¶lger nogle produkter. (For ja ja, content marketing handler om at hj√¶lpe dine interessenter, meeen‚Ķ (kunstpause)‚Ķ med det form√•l, at de skal v√¶lge din trov√¶rdighed og dermed dit produkt, ikke?

Her kommer inbound marketing som den redningsplanke, vi alle har ventet p√•. For ja, som bureau er det alts√• ogs√• nogle gange sv√¶rt at overbevise kunder om, at de bare lige skal vente et √•rs tid, s√• skal vores content marketing-indsats (m√•ske) nok betale sig hjem i form af nye/bedre/st√łrre kunder.

Inbound Marketing er en strategi og en metode, der hj√¶lper dig til at time, distribuere, automatisere, udnytte og ikke mindst m√•le din content marketing-indsats og til at oms√¶tte alt dit v√¶rdifulde indhold til konkrete leads ‚Äď med andre ord; brandvarme ringeemner.

Ideen med inbound marketing kan (med inspiration fra¬†Hubspot, der er markedsledende inden for inbound-systemer) skitseres i fire skridt, som n√łje timer kommunikationen under hensyntagen til kunderejsen.

AAEAAQAAAAAAAAdTAAAAJGFiZjg2OWZhLWQyOTUtNGYxOC05YTFjLWQwMWM5YWE5MzBjZQ

Figur 2: Hubspots model for en inbound marketing-cyklus i fire skridt.

1. Tiltræk opmærksomhed
F√łrste skridt er at g√łre din m√•lgruppe opm√¶rksom p√•, at du eksisterer, og at du er relevant for dem. Du skal have dem ind p√• dit site og gjort dem til bes√łgende. Det er der flere m√•der at g√łre p√•. Det starter dog ofte ved Google.

  • Google bel√łnner godt indhold, s√•¬†solide artikler/videoer, der besvarer din m√•lgruppes sp√łrgsm√•l, er dit absolut bedste v√•ben. Det er samtidig her, at du har muligheden for at positionere dig som¬†thought leader¬†i din branche.
  • Du b√łr selvf√łlgelig g√łre det s√• nemt som muligt for Google at bel√łnne dit l√¶kre indhold, og her er¬†s√łgemaskineoptimering af dit website¬†selvf√łlgelig et must.
  • Events, seminarer, messer osv.¬†indg√•r ogs√• i din inbound-v√¶rkt√łjskasse som touch points, hvor du kan tiltr√¶kke nye bes√łgende til dit website.
  • Sociale medier¬†giver gode muligheder for at komme bredt ud til nye og veldefinerede m√•lgrupper. Husk, at du ikke l√¶ngere kommer langt p√• sociale medier uden at smide penge efter annoncering.

2. Konverter ukendte til kendte
N√•r du er lykkedes med at hente nye bes√łgende til dit website, skal de konverteres til leads. Kontaktinformationer er inbound marketings valuta, og du skal nu tilbyde dine bes√łgende noget, der er v√¶rdifuldt nok til, at de vil betale med den valuta. Du skal tilbyde dine bes√łgende eksklusivt indhold, der g√łr dem klogere og hj√¶lper dem med deres udfordringer. Det kan fx v√¶re i form af e-b√łger, whitepapers, tips & tricks, how to-guides, online nyhedsbreve og e-mail automation flows, der kl√¶der dem p√• inden for et emne. Pointen er, at det skal v√¶re s√• godt, at de vil udfylde den formular, du har sat op som l√•s for indholdet. N√•r dine bes√łgende betaler for dit content med deres kontaktoplysninger i dine dertil indrettede formularer, er de konverteret til leads.

3. Tænd op under dine leads
Dine tidligere iskolde emner er nu forvandlet til leads. N√¶ste skridt er at g√łre dem til betalende kunder. Du ved p√• nuv√¶rende tidspunkt heldigvis en hel masse om dem, for med det rigtige software kan du stalke dine nye leads og f√łlge dem hvert sekund, de opholder sig p√• dit site. Ud fra et leads‚Äô adf√¶rd p√• dit site, dine landing pages, din blog og dine e-mails kan du identificere, hvad han eller hun er p√• markedet efter. Hvis du kategoriserer og benytter data korrekt, kan du skr√¶ddersy og time dine salgsbudskaber til den enkelte potentielle kundes pr√¶ferencer og behov og dermed lukke flere salg ‚Äď for eksempel via segmenterede og automatiserede nyhedsbreve.

4. Hold dem varme
Helt fremmede mennesker er nu blevet til bes√łgende, derfra til leads og endelig til kunder. Mission accomplished, og du kan jo s√• bare stoppe her. Nej, det er en rigtig dum ide. Du er n√łdt til kontinuerligt at pleje forholdet til dine eksisterende kunder med godt indhold og god service. Dine tilfredse kunder er dine bedste ambassad√łrer, og du har jo ligesom sat en standard for, hvad de kan forvente hos dig, ikke? Hvis du forts√¶tter det gode content marketing-arbejde over for dine kunder, s√łrger de for at fylde nye emner ned i din salgstragt.

Godt indhold + systematisk tilgang = vækst
N√•, det var en lang snak for egentlig at komme tilbage til en gammel pointe ‚Äď det handler om at producere godt indhold, der g√łr dine potentielle kunder klogere og gladere. Og s√¶tter du din indsats i system og begynder at se analytisk p√• dine potentielle kunders k√łbsrejse (fra deres perspektiv!), kan du hurtigere se din¬†ROI¬†og hurtigere f√• forretningen til at vokse.

P.S.¬†Hvis du vil med p√• inbound-vognen kommer du ikke udenom at investere i et system, der kan samle og tracke dine leads og lade dig automatisere din kommunikation. Den slags systemer findes der rigtig mange af. F√łrn√¶vnte Hubspot er limousinen inden for den kategori og koster ogs√• derefter. Du f√•r, hvad du betaler for, men du kan ogs√• komme langt med mindre end en limo. Giv mig et kald (29 91 22 86) eller send en mail (casper@publico.dk)¬†eller LinkedIn-besked, hvis du vil h√łre lidt mere om de forskellige muligheder for inbound-platforme.

P.P.S. Du skaber ingen resultater uden gammeldags benarbejde og slet ikke uden et godt forarbejde. En succesfuld inbound marketing-indsats kræver en strategi, herunder et klart formål og detaljerede personaer samt kortlægning af deres kunderejse. Det kan vi også snakke mere om, hvis du kontakter mig på ovenstående.

Har Spies’ marketing glemt PR-perspektivet?

Hvis du er i tvivl om, hvorfor marketingfunktionen b√łr samarbejde t√¶t med PR-funktionen for at skabe det bedste resultat i virksomhedens kommunikation, s√• er denne annonce-kampagne¬†fra Spies et skr√¶mmende godt eksempel.

13312792_10154310755244954_7574016249982873109_n

Marketing handler jo om profilering med henblik p√• afs√¶tning, mens PR handler om omd√łmme p√• lang sigt (se fx¬†Kresten Schultz J√łrgensens artikel p√• Kforum om forskellene p√• marketing og PR).

I Spies’ marketingafdeling har man tilsyneladende t√¶nkt, at man da godt kan bruge flygtningekrisen, hvor mennesker fortsat skyller druknede op p√• Lesbos’ strande, til at s√¶lge nogle ferie-rejser. Logikken m√• v√¶re, og her g√¶tter jeg, at hvis du k√łber en rejse til Lesbos, st√łtter du jo lokalbefolkningen, hvorfor du kan have god samvittighed, mens du soler, spiser tzatziki og drikker retzina.

Og jeg kan da¬†heller ikke afvise, at der findes charterturister, som tr√¶kker p√• smileb√•ndet over Spies’ annonce-kampagne og m√•ske endda (konverterer og) booker en ferie. Marketing-job well done m√•ske(?)

Men ud fra et PR-perspektiv, som jo (jf. Kresten artikel og i √łvrigt hans glimrende bog “Virksomhedens omd√łmme”)¬†handler om at varetage virksomhedens omd√łmme, dens license to operate¬†p√• lang sigt, s√• er Spies’ smagl√łse annonce-kampagne naturligvis et no-go. At spille k√¶k p√• bekostning af en historisk krise (der druknede angiveligt over 550 mennesker – heraf mindst 40 b√łrn – i sidste uge) er bare bad for business.¬†M√•ske ikke i denne eller n√¶ste uge.

Men p√• lang sigt er det ikke sv√¶rt at forestille sig, at forbrugere, ngo’er, politikere eller andre interessenter vil se anderledes (negativt) p√• Spies fremover som f√łlge af denne marketing-kampagne.

Profilering er fint, det vil vi PR-typer også gerne være med til.
Men man skal¬†altid huske at sp√łrge sig selv, hvad der tjener virksomhedens omd√łmme og interesser bedst p√• lang sigt, f√łr man trykker “publish”.

13321646_10154310711209954_1383830025789333546_n

13323360_10154310753369954_9089411354443868349_o

13335841_10154310692919954_1030925696101566153_n