I lighed med seks af mine medarbejdere i Publico er jeg uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole – i mit tilfælde med 18 måneders praktik på Århus Stiftstidende. Her er 7 tricks til mit (og dit?) content marketing-arbejde, som jeg har lært fra journalistikken.
1. Deadlines får ting til at ske
Mange hader deadlines. Men deadlines er en af de væsentligste årsager til, at journalister, som for manges vedkommende (fx yours truly) er pivdovne, får så meget fra hånden. Deadlines får ting til at ske. Det gælder også, når man arbejder med content marketing. Så sæt, og overhold dine deadlines.
2. Lad ikke årshjulet diktere dit indhold
I mange content marketing-opskrifter står der, at man bare skal lave detaljerede årshjul, årsplaner og content calendars – så skal det nok blive godt. Men virkeligheden, markedet, medierne og diskursen ændrer sig hele tiden. Derfor er det vigtigt at være fleksibel og lade den dynamiske kontekst, som din content marketing skal opleves i, influere på din content-proces. Læs, lyt, opsnap og juster.
3. Skriv hurtigt
Ofte har man som nyhedsjournalist under en time til at skrive en artikel. I content marketing kommer vi nemt til at fedte alt for længe med vores tekster. Skriv historien, som om du fortæller den til en god ven. Læs den så højt for dig selv, og sæt de punktummer, der mangler. Punktum. Publicer.
4. Gode overskrifter tiltrækker læsere
Mange læsere når aldrig længere end til overskriften. Det er første “moment of truth”, når læseren skal vurdere dit content. Så kæl for, omskriv og vær skarp i dine overskrifter. En overskrift skal ideelt set være æggende, dækkende og vækkende. Nogle skribenter skriver overskriften som det første, andre som det sidste. Find din egen stil.
5. Navnestof
En af grundene til, at nogle lokalaviser har nemmere end landsdækkende aviser ved at fastholde deres oplag eller i det mindste opbremse nedgangen, er navnestoffet. Navne på og historier om personer, som læseren kender eller har hørt om, tiltrækker publikum. Så find anledninger til at inkludere navne på og historier om spændende mennesker i dit content.
6. Billeder, billeder, billeder
Vi elsker billeder. Historier med gode billeder får bare mere klik-attention, sådan er det. Men hellere et autentisk originalfoto, som eventuelt kun er halvgodt, end et godt, men generisk stockfoto (selvom disse nu er ret sjove).
7. Hav altid skuffe-historier klar
Som journalist lærer man hurtigt, at god research, dårlige kilder og brændte interviewaftaler i praksis dræber mange “gode” historier. Derfor har journalister altid en plan B-historie liggende klar i skuffen. Det skal du også have. Så kan du nemlig overholde din deadline.